Resepi Mudah Cupcake Oreo


Biskut Oreo sememangnya digemari oleh kanak-kanak mahupun dewasa, kerana rasanya yang enak dan lazat. Apa kata Kita cuba buat Cupcake Oreo pula, pasti ramai yang sukakannya. Ikuti panduan berikut untuk hasilkan cupcake oreo.

BAHAN-BAHANNYA

125 gram mentega
1/2 cawan gula perang atau brown sugar
1 cawan tepung naik sendiri
1/2 sudu teh baking powder ( digaul rata dan diayak)
2 biji telur gred A
1/2 sudu teh esen vanilla
5 keping biskut oreo - kisar bersama krimnya sekali
Beberapa keping biskut oreo untuk hiasan


BAHAN UNTUK BUTTERCREAM

125 gram mentega
70 gram krimwell
80 gram gula ising diayak
1/2 sudu teh esen vanilla
2 sudu besar susu pekat manis


CARA MEMBUATNYA
  1. Mula-mula panaskan oven pada suhu 175C. Dalam mangkuk mixer, satukan mentega, gula perang, telur, tepung dan esen vanilla. Putar hingga rata dan sebati pada kelajuan perlahan. Kemudian putar pada kelajuan tinggi selama 2 minit. Masukkan oreo yang telah dikisar tadi, putar sehingga sebati. 
  2. Kemudian Isikan bahan aduan tadi dalam cup yang disediankan (1/2 cawan jika anda ingin sapu buttercream atau 3/4 cawan sekiranya anda inginkan yang gebu. Setelah selesai, bakar selama 10 - 15 minit. Sejukkan sebentar sebelum hias dengan buttercream dan biskut oreo. Anda juga boleh gantikan dengan strawberry jika mahu.
  3. UNTUK BUTTERCREAM. Putar semua bahan2 buttercream dengan kelajuan perlahan hingga sebati. Letak pula pada kelajuan sederhana dan putar hingga pekat. kemudian isi aduan dalam piping bag...hias sebagaimana yang diinginkan. Letakkan biskut oreo sebagai hiasan.

Comments

  1. 12-15 biji..kalau kecil mungkin lebih..

    ReplyDelete
  2. Sis topping cream tu klau x msuk chiller cair x?

    ReplyDelete
  3. Sis topping cream tu klau x msuk chiller cair x?

    ReplyDelete
  4. artikelnya sangat membantu, terimakasih. Kunjungi juga www.greenmommyshop.com yang menyediakan kosmetik organik tanpa bahan kimia sintetis.

    ReplyDelete

Post a Comment