Teknik Mudah Dekorasi Cupcakes


Sebelum anda mempelajari teknik mendekorasi cupcakes, anda terlebih dahulu perlu mempunyai peralatan yang diperlukan untuk menghias cupcakes, antaranya piping bag, frosting , piping tips dan sedikit kemahiran. Anda boleh mempelajarinya dengan sedikit pembacaan, melayari blog-blog cakes / cupcakes atau dengan menonton teknik mendekorasi di youtube. 




Bagi yang baru bermula untuk menceburi dalam dunia cupcake ini, anda seharusnya bermula dari basic atau asas lagi dan jangan takut untuk mencuba dan terus mencuba ..

Pertama; Bagi menghias atau mendekorasi cupcake, anda perlu peralatan yang sesuai dan betul. Antara jenis dan peralatan yang khusus untuk menghias cupcake ialah piping bag, posting, piping tips/ nozzle. Bagi anda yang ingin mendapatkan peralatan ini ..bolehlah melayari http://www.lazada.com.my/home-perfect-piping-bag-with-3-heads-501396.html


Kedua; Sekiranya anda inginkan cupcakes kelihatan menarik dan hebat, anda boleh gunakan buahan segar sebagai topping, coklat bar (dipotong), tag , Ganache , sugar cages, cookies dan sebagainya.



"cookies topping"

"cupcakes-tags"



"strawberry topping"

Ketiga; Gunakan Fondant, Icing, Sugar paste dan gum paste. Kini anda boleh mendapatkan bahan-bahan berikut dengan mudah dipasaran, tak perlu lagi bersusah-susah untuk menghasilkan sendiri. Saya cadangkan anda menggunakan fondant untuk hiasan cupcake anda.

Fondant atau Rolled Fondant sering juga disebut dengan plastik icing atau sugar paste.
Fondant adalah bahan untuk dekorasi kek yang elastik yang mudah untuk dibentuk sesuai dengan keinginan dan dekorasi sesuatu kek untuk tampil lebih kemas dan menarik.
Kebiasannya fondant digunakan untuk menutupi atau meng-cover kek atau membuat hiasan renda, riben, bunga atau pun untuk meletakkan abjad  pada kek.


Comments