Resepi Cupcake Pisang


Assalamualaikum dan Salam Aidilfitri, agak lama saya tak update blog cupcakes saya ini, maklumlah sibuk ngan raya..Walauapapun saya ingin mengucapkan selamat menyambut hari Raya Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin. Dikesempatan ini saya ingin berkongsi satu Resepi Cupcakes yang menjadi Juadah diAidilfitri..

Resepi cupcake yang saya maksudkan ini adalah cupcake Pisang..walaupun nampak simple dan ringkas namun ia sangat disukai oleh tetamu yang berkunjung. Antara bahan yang diperlukan untuk menyediakan cupcake ini (12 biji )

Bahan-bahan

1 1/2 cawan tepung serbaguna
3/4 cawan gula
1 biji telur
1 sudu kecil sebuk penaik (baking powder)
1/4 sudu kecil baking soda
3 biji pisang yang masak
1/3 cawan mentega yang telah dicairkan
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil ..esen vanilla

Cara-cara menyediakannya
  1. Panaskan oven pada suhu 175 darjah celsius
  2. Ayak tepung, baking soda, serbuk penaik dan garam
  3. Dalam mangkuk besar, satukan telur, gula, esen vanila, pisang dan vanila yang telah dicairkan.
  4. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi sebati.
  5. Kaut adunan ke dalam acuan muffin menggunakan sudu atau scoop ais krim.

Comments