Peralatan dan Perkakasan Asas Membuat Cupcake

Bagi anda yang ingin membuat cupcakes, semestinya anda mempunyai alatan dan perkakasan asas antaranya ialah;

1. Electric Mixer, terdapat banyak jenis mixer yang terdapat di pasaran. Mixer menjadikan tugasan mengisar dan mengadunkan bahan-bahan cupcakes menjadi mudah dan senang. Mixer yang besar diperlukan, sekiranya anda ingin membuat cupcake dalam kuantiti yang banyak. Namun sekiranya anda inginkan dalam jumlah yang sedikit, saya syorkan anda membeli hand mixer. 


Sekiranya anda ingin membelinya, saya cadangkan anda membeli Philips Hand Blender yang berharga dalam RM 150. 




Sekiranya anda inginkan Stand Mixer, saya cadangkan anda membeli Elba Stand Mixer yang berharga RM139.00 di Lazada Malaysia


2. Mixing Bowls; anda perlulah memiliki sekurang 2-3 mixing bowl yang pelbagai saiz untuk memudahkan anda pukul / adun adunan kek atau cupcake utk adunan yang banyak dan yang sedikit. Anda juga perlukan bowl yang bersaiz sederhana untuk membuat frostings dan colouring icings.

Sekarang terdapat pelbagai pilihan warna untuk mixing bowls. Apa saya tertarik ialah elecktronic mixing bowl ini.




New Generation electronic measuring mixing bowl ini, membantu anda menyukat sukatan dengan tepat untuk adunan kek dan cupcakes dengan paparan lcd dan ia boleh ditanggalkan dan senang dicuci. Harganya cuma RM 45 Sahaja! menarik bukan.



3. Wooden Spoon ( sudu kayu) ; Anda boleh juga pilih measuring spoon yang lebih tepat untuk menyukat dlm kuantiti yang kecil seperti susu, madu, garam dan sebagainya. Measuring spoon terdapat dalam set plastik, kayu dan besi tahan karat. 





Professional Measuring Spoon 4 Pc Set ini boleh didapati juga di Lazada dengan harga RM 12.60 untuk yang bajet.


4. Antara lain yang diperlukan ialah piping bag dan nozzles. Dua benda ini amat-amat diperlukan bagi menghias atau mendekorasi kek atau cupcake anda nanti. Bagi yang tak mempunyai masa untuk membeli belah dipasar-raya saya cadangkan anda membeli home perfect piping bag yang berharga RM7.90 untuk tiga set Nozzle. 


Ada banyak lagi senarai alatan yang ingin saya senaraikan disini, tapi cukup setakat ini dahulu untuk yang asas sahaja..nanti ada kesempatan saya akan sambung balik..InsyaAllah





Comments

Post a Comment